Prehranjevanje med dojenjem

Verjetno ste že slišali stari pregovor, ki pravi, da moraš med nosečnostjo jesti za dva. Kljub temu da je na tem nasvetu nekaj resnice, tega ne smete vzeti dobesedno. Raziskave so pokazale, da prekomerno uživanje hrane lahko spremeni gestacijski diabetes v diabetes tipa 2. Tako je pomembno, da vaš način prehranjevanja preskrbi vaše telo med nosečnostjo z vsem, kar potrebuje, vendar ne več kot to.

Pravila so podobna tudi med obdobjem dojenja. Vaše telo morate preskrbeti z zdravim in uravnoteženim načinom prehranjevanja, ki vključuje široko raznolikost hranljivih sestavin v količinah, ki zadostujejo vašim telesnim potrebam. Med dojenjem lahko porabite tudi do 500 kalorij več na dan kot po navadi in glede na težo, ki ste jo pridobili med nosečnostjo, glede na vaš metabolizem in druge faktorje boste morda morali povečati količino zaužite hrane ali pa tudi ne. Najbolj varen način, da dosežete zdrav način prehrane je, da poslušate lastno telo. Jejte, ko ste lačni in zaužijte manjše, vendar zdrave obroke. Če pa izgubite apetit, je morda dobra zamisel, da obiščete vašega osebnega zdravnika. To je namreč včasih znak poporodne depresije.

Kaj natančno pomeni „uravnotežena dieta“?

Ključ je v raznolikosti. Z zauživanjem različnih vrst hrane se bo okus vašega materinega mleka spremenil in dovolil vašemu dojenčku, da se privadi na različne okuse že veliko prej, kot bo začel uživati čvrsto hrano. Zdrava prehrana bo osnovana na pravi hrani in ne na industrijsko predelanih izdelkih, ki nimajo samo manj hranljivih snovi, temveč vsebujejo tudi veliko sestavin, ki jih vaše telo ne potrebuje, kot so umetna barvila in ojačevalci okusov. Ko izbirate vrsto hrane na vašem krožniku, mora biti vaš cilj, da dnevno uživate sestavine iz vseh skupin, ki so navedene spodaj:

  • Hrana bogata s proteini, kot so pusto meso, jajca, ribe (malo živega srebra), mlečni izdelki, fižol in leča,
  • Polnozrnat kruh in riž kot vir škroba,
  • Veliko sadja in zelenjave, še posebej zelena listnata zelenjava,
  • Hrana bogata s kalcijem, kot so mlečni izdelki,
  • Dobra maščoba, ki jo najdemo v oreščkih, avokado,ribe in ekstra deviško olivno olje,
  • Zadostna količina vode.

Hrana, ki se je med dojenjem moramo izogibati

Čeprav je splošno priporočilo, da lahko jeste skoraj vse v kombinaciji, obstaja določena vrsta hrane, ki jo morate omejiti ali se je popolnoma izogniti, če je to mogoče.

Pitje kravjega mleka lahko včasih vpliva na vašega malčka tako, da povzroči simptome, kot so zabuhlost, kožni osip, zatekanje obraza, driska, bruhanje itd. Zaradi proteinov, ki so prisotni v kravjem mleku, in na katere je vaš dojenček morda alergičen. Če ste zaskrbljeni, da bi pri vašem dojenčku šlo za takšen primer, se posvetujte z vašim zdravnikom o tem, da nekaj tednov ne boste uživali kravjega mleka in videli, ali simptomi pri vašem dojenčku izzvenijo.

Medtem ko dojite, se izogibajte uživanju prevelike količine kofeina. Splošno priporočilo je, da doječe matere ne zaužijejo več kot 200 mg kofeina na dan. Ne pozabite, da kofeina ne najdemo samo v kavi, temveč je prisoten tudi v črnem čaju, v energetskih napitkih in v nekaterih gaziranih pijačah. Povečano uživanje kofeina lahko naredi vašega dojenčka nemirnega in nervoznega ter pogosto ima težave s spanjem.

Alkohol se skozi materino mleko prenaša v dojenčka. Zato se je med dojenjem najbolje izogibati uživanju alkohola. Če bi želeli popiti kozarec vina, je to najbolje storiti takoj po dojenju oz. iztiskanju mleka in ne pred tem, ter po zaužitju počakati najmanj 2 uri do naslednjega dojenja oziroma iztiskanja mleka. Na ta način ima telo dovolj časa, da se alkohol izloči iz telesa pred naslednjim hranjenjem.

Včasih boste opazili, da ima vaš dojenček več krčev po tem, ko ste zaužili zelišča ali zelenjavo, kot je čebula, leča ali fižol. Morda gre le za naključje, vendar če to opazite vsakič, vam priporočamo, da to začasno izločite iz vašega jedilnika.

Če sta navajeni na zdravo prehrano z določenimi zelišči, ne rabite spremeniti vaših navad, če vas pri dojenju nič ne moti. Morda je dojenček že iz maternice navajen določenih zelišč.